Zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich do udziału w Ogólnopolskim Konkursie z elementami astronomii i kosmologii „Międzygwiezdny pył”.
Wstęp
Konkurs obejmuje podstawowe zagadnienia z przyrody, geografii, fizyki, biologii, chemii, informatyki, ekologii oraz elementy astronomii i kosmologii. Organizowany jest już od 2018 roku.
Temat przewodni konkursu w każdym roku się zmienia.
Tematyka przewodnia w edycji 2024/2025:
Promieniowanie i promieniotwórczość.
Konkurs może zostać przeprowadzony częściowo lub całkowicie w formie zdalnej.
Konkurs składa się z 3 etapów: 1 etap (szkolny), 2 etap (ogólnopolski), 3 etap (ogólnopolski-finał).
Konkurs jest rozgrywany w trzech wersjach A (Teoretyczny), B (wiedza-art), C (wiedza-lit.).
Każdy uczestnik może wziąć udział w każdej z trzech wersji konkursu lub tylko w jednej.
Organizator konkursu:
Zespołu Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach
ul. Paderewskiego 46, 40-282 Katowice
Tel./fax 32-255-50-36,
e-mail: sekretariat@zsip1katowice.edu.pl
Placówki partnerskie:
I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Siemianowicach Śląskich
Wersja B konkursu wiedzy – Między wiedzą a plastyczną wizją
Termin konkursu:
Konkurs odbędzie się w trzech etapach:
Etap | Rodzaj działania | Termin |
1 etap szkolny | Szkolne Komisje Konkursowe wybierają po 3 prace z każdej kategorii wiekowej i przesyłają je wraz z pakietem dokumentów na adres ZSiP 1 Katowice /decyduje data stempla/ Etap składa się z dwóch części: I – poszukiwanie i porządkowanie informacji dotyczących tematu pracy II – wykonanie pracy | do 20.01.2025r. przesłanie do Organizatora 30.01.2025r. decyduje data stempla |
2 etap | wstępna selekcja prac wyniki po 2 etapie konkursu | do 14.02.2025r. |
3 etap finał ogólnopolski | rozmowy indywidualne z uczestnikami konkursu dot. tematyki pracy. Obrady komisji | 03.03.2025r. |
Ogłoszenie wyników | 30.03.2025r. |
Zgłoszenia przyjmowane są do 20.01.2025r. link do ankiety aktywny od 15.11.2024r.
Adresaci konkursu:
Konkurs rozgrywany dla trzech kategorii wiekowych:
- Klasy 1-3;
- Klasy 4-6,
- Klasy 7-8,
- Uczniowie szkół średnich.
Cele konkursu:
- popularyzowanie wiedzy przyrodniczej, w tym elementów astronomii i kosmologii;
- rozwijanie zainteresowań otaczającym światem u uczniów;
- doskonalenie umiejętności twórczego myślenia uczniów;
- kształtowanie kompetencji kluczowych;
- zainteresowanie rozwojem nowoczesnych technologii w sektorze kosmicznym i ich wpływ na nasze życie codzienne,
- poszukiwanie, gromadzenie informacji dot. kosmosu i astronomii
- propagowanie i rozwijanie aktywności artystycznej
Warunki konkursu:
- Uczestnictwo w konkursie jest całkowicie dobrowolne i nieodpłatne.
- Prace pozostaną w siedzibie ZSiP1Katowice oraz w I LO im. J. Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich i zostaną wykorzystane do popularyzacji konkursu w latach kolejnych.
- Przesłanie zgłoszenia na konkurs oznacza jednocześnie akceptację postanowień regulaminu, zobowiązanie do przestrzegania jego zapisów. Z uwagi na ochronę danych osobowych prosimy o dostarczenie w formie pisemnej informacji o przekazaniu Organizatorowi praw do wytworzonych prac w celu ich publikacji na stronie ZSiP1Katowice i na Facebooku, oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych i ich upowszechnienie zgodnie z Ustawą z dnia 10.05.2018 r. (Dz. U. z dnia 24.05.2018 r. poz 1000).
- Zgłoszenia w formie elektronicznej wraz z protokołem I etapu konkursu w placówce – załącznik nr 3.
- Druk oświadczenia oraz zgoda (w załącznik nr 4) należy przesłać razem z pracą konkursową, co stanowi warunek uczestnictwa w konkursie.
- Informacje o konkursie zostaną zamieszczone na stronach organizatorów oraz na Facebooku.
- Wszelkie pytania dotyczące konkursu prosimy przesyłać drogą elektroniczną na adres: miedzygwiezdnypyl@gmail.com
- Udział w Konkursie jest jednoznaczny z nieodpłatnym udzieleniem Organizatorowi zezwoleń na wykorzystanie pracy plastycznej, zgodnie z Regulaminem.
- Uczestnik Konkursu z chwilą przesłania pracy plastycznej zezwala ZSiP 1 Katowice na publiczne udostępnianie pracy dla wszystkich osób chcących się z nią zapoznać, w szczególności na potrzeby realizacji i promocji Konkursu, w tym na wszystkie czynności konieczne dla publicznego udostępnienia pracy plastycznej, w szczególności:
– wprowadzanie pracy plastycznej do komputera, sieci komputerowych, Internetu,
– publiczna prezentacja i wyświetlanie pracy plastycznej, w tym jej umieszczenie w sieci Internet
– ;wielokrotne utrwalanie i zwielokrotnianie pracy każdą techniką, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową. - Uczestnik Konkursu zezwala także Organizatorowi nieodpłatnie na ekspozycję przesłanej pracy plastycznej podczas ewentualnej wystawy pokonkursowej oraz na opublikowanie przesłanej pracy plastycznej na stronach internetowych i w mediach społecznościowych Organizatora oraz prasie.
- Warunkiem udziału Uczestnika w Konkursie jest wyrażenie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego Uczestnika na udział w Konkursie oraz wyrażenie przez niego w imieniu Uczestnika zgody na wykorzystanie pracy plastycznej w sposób określony w Regulaminie. Zgody te są wyrażane poprzez wypełnienie oświadczeń, których wzór stanowi załącznik nr 4 Regulaminu
- Zgłoszenie pracy plastycznej do Konkursu jest związane z dobrowolnym przekazaniem danych osobowych Uczestnika i jego rodziców lub opiekunów prawnych zawartych w przesyłce, w której zostanie przesłana ta praca, oraz w oświadczeniach załączonych do tej przesyłki. Warunkiem udziału w Konkursie jest dobrowolne przekazanie danych osobowych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, oraz załączenie do wiadomości e-mail, o której mowa w ust. 9, wraz z przesłaną pracą plastyczną kopii pisemnego oświadczenia sporządzonego zgodnie z załącznikiem nr 4 do Regulaminu.
- Dane osobowe Uczestników oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych pozyskiwane są wyłącznie do celów przeprowadzenia Konkursu i ewentualnego wykorzystania prac plastycznych zgodnie z Regulaminem i nie będą wykorzystywane ani udostępniane w jakimkolwiek innym celu podmiotom trzecim. Klauzulę informacyjna dla osób przekazujących dane osobowe do przetwarzania przez Organizatora w ramach realizacji Konkursu stanowi załącznik nr 4, 5 do Regulaminu.
- Prace anonimowe nie będą brały udziału w Konkursie
Praca konkursowa
- Tematy prac konkursowych w roku szkolnym 2024/2025
Klasy 1-3 | Moje spotkanie z Marią Skłodowską-Curie |
Klasy 4-6 | Promienie, które zmieniły świat. |
Klasy 7-8 | Zastosowanie promieniotwórczości. |
Szkoły średnie | Cząstki elementarne a technologia |
- Praca konkursowa to
- praca plastyczna wykonana metodą kolażu,
- dopuszcza się do 2 centymetrów wypukłość pracy
- w formacie A3!
- Samodzielnie wykonany projekt, nie jest pracą cyfrową!
- na brystolu, twardszym podłożu,
- wykonany pod nadzorem nauczyciela, w szkole (I etap).
- Praca konkursowa musi być pracą samodzielną, wcześniej nieopublikowaną.
- Proponujemy konkurs w formule 3h, podczas której uczestnik tworzy swoją pracę.
- WAŻNE! Prace zawierające gotowe elementy, niewykonane przez autora będą dyskwalifikowane. Prosimy o przestrzeganie praw autorskich.
- Każdy z uczniów może przekazać tylko jedną pracę.
- Z jednej szkoły podstawowej można przesłać po 3 prace w każdej z kategorii.
- Z jednej szkoły średniej można przesłać po 3 prace konkursowe.
- Szkoła organizuje etap pierwszy konkursu – eliminacje szkolne w celu wyłonienia najlepszych prac. Przesłanie protokołu z eliminacji szkolnych wg załącznika nr 3 – link do protokołu aktywny od 15.11.24r.
- Prace konkursowe wraz z wymaganymi zgodami przesyła nauczyciel – szkolny koordynator konkursu.
- Prosimy o wykonanie pracy zgodnie z propozycją organizatora – tytuł oraz sposób wykonania.
- Na odwrocie pracy konkursowej powinien znaleźć się: tytuł, imię i nazwisko, klasa, nazwa szkoły, imię i nazwisko szkolnego koordynatora konkursu.
Dane te będą służyć do kontaktu organizatora z uczestnikiem konkursu. Prace niepodpisane, anonimowe nie będą zakwalifikowane do konkursu. - Dane osobowe uczestników pozyskane są wyłącznie do celów Konkursu i nie będą udostępniane podmiotom trzecim.
- II etap konkursu – komisja ocenia nadesłane prace pod względem formalnym i merytorycznym. Zakwalifikowani autorzy prac z najwyższą ilością punktów, minimum 70% zostaną zaproszeni do 3 etapu konkursu.
- Etap III konkursu – finał ogólnopolski – rozmowa indywidualna z uczestnikami dot. wykonania pracy oraz tematyki konkursu (wiedza dotycząca zagadnienia). W zależności od ilości uczniów biorących udział w 3 części konkursu prezentacje uczniów mogą zostać rozłożone na kolejne dni.
- W III etapie (ogólnopolskim finale) mogą wziąć udział uczniowie, którzy z testu oraz pracy projektowej otrzymali wynik wyższy niż 70% wszystkich punktów do zdobycia.
- Każdy uczeń zostanie powiadomiony o dokładnej godzinie swojej prezentacji w osobnej wiadomości.
- Termin prezentacji: od marca 2025r. wg grafiku uzależnionego od ilości osób w finale.
- Na wynik końcowy składa się suma punktów otrzymanych we wszystkich etapach konkursu.
- Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w dniu 30.03.2025r. na stronie: http://zsip1katowice.edu.pl/szkola/z-zycia-szkoly/nauki-scisle/ogolnopolski-konkurs-miedzygwiezdny-pyl
- Zwycięzcy otrzymają dyplomy oraz nagrody.
- Organizator zastrzega sobie prawo do wcześniejszego podania wyników, w przypadku klas maturalnych.
- Zwycięzcy otrzymają miejsca: I, II, III i tytuł LAUREATA konkursu. Zwycięzcą konkursu zostanie uczeń, który uzyska najwyższą ilość punktów możliwych do zdobycia z części2 i 3 konkursu.
- Uczniowie uczestniczący w finale konkursu otrzymają dyplomy FINALISTY.
Kryteria oceny prac
- Prace Konkursowe w II etapie będą oceniane za:
Spełnienie warunków zgodnych z pkt 1 i 2 dot. wykonania prac konkursowych, m.in. format, technika-kolaż, zgodność z tematem itp.
- Prace Konkursowe w III etapie będą oceniane za:
- zgodność z tematem, 0-1 pkt
- walory dydaktyczne pracy 0-5 pkt
- oryginalność 0-2 pkt,
- ogólny efekt wizualny, 0-2pkt
- walory artystyczne. 0-5 pkt
Punkty: max. 15pkt.
- Do oceny prac zostanie powołane jury, którego prace opisane są powyżej.
- Ustalenia jury są ostateczne i nie ma od nich odwołania.
Nagrody
- Laureaci otrzymują dyplom laureata oraz nagrodę (wysłane pocztą).
- Organizator zastrzega możliwość dodatkowego wyróżnienia najciekawszych prac.
- Naruszenie przez uczestnika konkursu któregokolwiek z warunków konkursu, oznaczać będzie niezakwalifikowanie pracy do konkursu i utratę prawa do nagrody.
- Decyzja Jury o wyłonieniu laureatów Konkursu oraz przyznania im nagród jest ostateczna.
Postanowienia końcowe
- Niniejszy Regulamin jest jedynym dokumentem określającym zasady Konkursu.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w konkursie.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przez Uczestników postanowień niniejszego Regulaminu, w szczególności za opóźnienia w przesłaniu prac do siedziby Organizatora.
- Organizator zastrzega sobie możliwość zmian postanowień niniejszego Regulaminu, bez wpływu dla praw nabytych przez Uczestników do dnia zmiany. Nowy regulamin obowiązuje od momentu opublikowania na stronach: (strona)
Zgłoszenia do konkursu:
W załączniku nr 3 został załączony link do ankiety zgłoszeniowej i protokołu z części I oraz kod QR. – zostanie załączony od 15.11.24
Na przesłanie ankiety czekamy do 20.01.2025r.
Prace konkursowe wraz z wymaganymi zgodami, prosimy przesłać do dnia 30.01.2025r. (liczy się termin dotarcia pracy do siedziby Organizatora) na adres:
Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach
ul. Paderewskiego 46, 40-282 Katowice
z dopiskiem „Międzygwiezdny pył, konkurs wiedza-art 2025”
Osoba do kontaktu: Joanna Grecka-Otremba