Regulamin Ogólnopolskiego Konkursu Przyrodniczego z elementami astronomii i kosmologii „Międzygwiezdny pył”, wersja B konkursu wiedzy

Zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich do udziału w Ogólnopolskim Konkursie z elementami astronomii i kosmologii „Międzygwiezdny pył”.

Wstęp

Konkurs obejmuje podstawowe zagadnienia z przyrody, geografii, fizyki, biologii, chemii, informatyki, ekologii oraz elementy astronomii i kosmologii. Organizowany jest już od 2018 roku.

Temat przewodni konkursu w każdym roku się zmienia.

Konkurs może zostać przeprowadzony częściowo lub całkowicie w formie zdalnej.

Konkurs składa się z 3 etapów: 1 etap (szkolny), 2 etap (ogólnopolski), 3 etap (ogólnopolski-finał).

Konkurs jest rozgrywany w trzech wersjach A (Teoretyczny), B (wiedza-art), C (wiedza-lit.).
Każdy uczestnik może wziąć udział w każdej z trzech wersji konkursu lub tylko w jednej.

Organizator konkursu:

Zespołu Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach          
ul. Paderewskiego 46, 40-282 Katowice 
Tel./fax 32-255-50-36,
e-mail: sekretariat@zsip1katowice.edu.pl

Placówki partnerskie:

I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Siemianowicach Śląskich

Wersja B konkursu wiedzy – Między wiedzą a plastyczną wizją

Termin konkursu:

Konkurs odbędzie się w trzech etapach:

EtapRodzaj działaniaTermin
1 etap szkolnySzkolne Komisje Konkursowe wybierają po 3 prace z każdej kategorii wiekowej i przesyłają je wraz z pakietem dokumentów na adres ZSiP 1 Katowice /decyduje data stempla/
Etap składa się z dwóch części:
I – poszukiwanie i porządkowanie informacji dotyczących tematu pracy
II – wykonanie pracy
do 20.01.2025r. przesłanie do Organizatora 30.01.2025r. decyduje data stempla
2 etapwstępna selekcja prac
wyniki po 2 etapie konkursu
do 14.02.2025r.
3 etap
finał ogólnopolski
rozmowy indywidualne z uczestnikami konkursu dot. tematyki pracy.
Obrady komisji
03.03.2025r.
Ogłoszenie wyników30.03.2025r.

Zgłoszenia przyjmowane są do 20.01.2025r. link do ankiety aktywny od 15.11.2024r.

Adresaci konkursu:

Konkurs rozgrywany dla trzech kategorii wiekowych:

  • Klasy 1-3;
  • Klasy 4-6,
  • Klasy 7-8,
  • Uczniowie szkół średnich.

Cele konkursu:

  • popularyzowanie wiedzy przyrodniczej, w tym elementów astronomii i kosmologii;
  • rozwijanie zainteresowań otaczającym światem u uczniów;
  • doskonalenie umiejętności twórczego myślenia uczniów;
  • kształtowanie kompetencji kluczowych;
  • zainteresowanie rozwojem nowoczesnych technologii w sektorze kosmicznym i ich wpływ na nasze życie codzienne,
  • poszukiwanie, gromadzenie informacji dot. kosmosu i astronomii
  • propagowanie i rozwijanie aktywności artystycznej

Warunki konkursu:

  1. Uczestnictwo w konkursie jest całkowicie dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Prace pozostaną w siedzibie ZSiP1Katowice oraz w I LO im. J. Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich i zostaną wykorzystane do popularyzacji konkursu w latach kolejnych.
  3. Przesłanie zgłoszenia na konkurs oznacza jednocześnie akceptację postanowień regulaminu, zobowiązanie do przestrzegania jego zapisów. Z uwagi na ochronę danych osobowych prosimy o dostarczenie w formie pisemnej informacji o przekazaniu Organizatorowi praw do wytworzonych prac w celu ich publikacji na stronie ZSiP1Katowice i na Facebooku, oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych i ich upowszechnienie zgodnie z Ustawą z dnia 10.05.2018 r. (Dz. U. z dnia 24.05.2018 r. poz 1000).         
  4. Zgłoszenia w formie elektronicznej wraz z protokołem I etapu konkursu w placówce – załącznik nr 3.
  5. Druk oświadczenia oraz zgoda (w załącznik nr 4) należy przesłać razem z pracą konkursową, co stanowi warunek uczestnictwa w konkursie.
  6. Informacje o konkursie zostaną zamieszczone na stronach organizatorów oraz na Facebooku.
  7. Wszelkie pytania dotyczące konkursu prosimy przesyłać drogą elektroniczną na adres: miedzygwiezdnypyl@gmail.com
  8. Udział w Konkursie jest jednoznaczny z nieodpłatnym udzieleniem Organizatorowi zezwoleń na wykorzystanie pracy plastycznej, zgodnie z Regulaminem.
  9. Uczestnik Konkursu z chwilą przesłania pracy plastycznej zezwala ZSiP 1 Katowice na publiczne udostępnianie pracy dla wszystkich osób chcących się z nią zapoznać, w szczególności na potrzeby realizacji i promocji Konkursu, w tym na wszystkie czynności konieczne dla publicznego udostępnienia pracy plastycznej, w szczególności:
    – wprowadzanie pracy plastycznej do komputera, sieci komputerowych, Internetu,
    – publiczna prezentacja i wyświetlanie pracy plastycznej, w tym jej umieszczenie w sieci Internet
    – ;wielokrotne utrwalanie i zwielokrotnianie pracy każdą techniką, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową.
  10. Uczestnik Konkursu zezwala także Organizatorowi nieodpłatnie na ekspozycję przesłanej pracy plastycznej podczas ewentualnej wystawy pokonkursowej oraz na opublikowanie przesłanej pracy plastycznej na stronach internetowych i w mediach społecznościowych Organizatora oraz prasie.
  11. Warunkiem udziału Uczestnika w Konkursie jest wyrażenie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego Uczestnika na udział w Konkursie oraz wyrażenie przez niego w imieniu Uczestnika zgody na wykorzystanie pracy plastycznej w sposób określony w Regulaminie. Zgody te są wyrażane poprzez wypełnienie oświadczeń, których wzór stanowi załącznik nr 4 Regulaminu
  12. Zgłoszenie pracy plastycznej do Konkursu jest związane z dobrowolnym przekazaniem danych osobowych Uczestnika i jego rodziców lub opiekunów prawnych zawartych w przesyłce, w której zostanie przesłana ta praca, oraz w oświadczeniach załączonych do tej przesyłki. Warunkiem udziału w Konkursie jest dobrowolne przekazanie danych osobowych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, oraz załączenie do wiadomości e-mail, o której mowa w ust. 9, wraz z przesłaną pracą plastyczną kopii pisemnego oświadczenia sporządzonego zgodnie z załącznikiem nr 4 do Regulaminu.
  13. Dane osobowe Uczestników oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych pozyskiwane są wyłącznie do celów przeprowadzenia Konkursu i ewentualnego wykorzystania prac plastycznych zgodnie z Regulaminem i nie będą wykorzystywane ani udostępniane w jakimkolwiek innym celu podmiotom trzecim. Klauzulę informacyjna dla osób przekazujących dane osobowe do przetwarzania przez Organizatora w ramach realizacji Konkursu stanowi załącznik nr 4, 5 do Regulaminu.
  14. Prace anonimowe nie będą brały udziału w Konkursie

Praca konkursowa

  1. Tematy prac konkursowych w roku szkolnym 2024/2025
Klasy 1-3Moje spotkanie z Marią Skłodowską-Curie
Klasy 4-6Promienie, które zmieniły świat.
Klasy 7-8Zastosowanie promieniotwórczości.
Szkoły średnieCząstki elementarne a technologia
  • Praca konkursowa to
    • praca plastyczna wykonana metodą kolażu,
    • dopuszcza się do 2 centymetrów wypukłość pracy
    • w formacie A3!
    • Samodzielnie wykonany projekt, nie jest pracą cyfrową!
    • na brystolu, twardszym podłożu,
    • wykonany pod nadzorem nauczyciela, w szkole (I etap).
  • Praca konkursowa musi być pracą samodzielną, wcześniej nieopublikowaną.
  • Proponujemy konkurs w formule 3h, podczas której uczestnik tworzy swoją pracę.
  • WAŻNE! Prace zawierające gotowe elementy, niewykonane przez autora będą dyskwalifikowane. Prosimy o przestrzeganie praw autorskich.
  • Każdy z uczniów może przekazać tylko jedną pracę.
  • Z jednej szkoły podstawowej można przesłać po 3 prace w każdej z kategorii.
  • Z jednej szkoły średniej można przesłać po 3 prace konkursowe.
  • Szkoła organizuje etap pierwszy konkursu – eliminacje szkolne w celu wyłonienia najlepszych prac. Przesłanie protokołu z eliminacji szkolnych wg załącznika nr 3 – link do protokołu aktywny od 15.11.24r.
  • Prace konkursowe wraz z wymaganymi zgodami przesyła nauczyciel – szkolny koordynator konkursu.
  • Prosimy o wykonanie pracy zgodnie z propozycją organizatora – tytuł oraz sposób wykonania.
  • Na odwrocie pracy konkursowej powinien znaleźć się: tytuł, imię i nazwisko, klasa, nazwa szkoły, imię i nazwisko szkolnego koordynatora konkursu.
    Dane te będą służyć do kontaktu organizatora z uczestnikiem konkursu. Prace niepodpisane, anonimowe nie będą zakwalifikowane do konkursu.
  • Dane osobowe uczestników pozyskane są wyłącznie do celów Konkursu i nie będą udostępniane podmiotom trzecim.
  • II etap konkursu – komisja ocenia nadesłane prace pod względem formalnym i merytorycznym. Zakwalifikowani autorzy prac z najwyższą ilością punktów, minimum 70% zostaną zaproszeni do 3 etapu konkursu.
  • Etap III konkursu – finał ogólnopolski – rozmowa indywidualna z uczestnikami dot. wykonania pracy oraz tematyki konkursu (wiedza dotycząca zagadnienia). W zależności od ilości uczniów biorących udział w 3 części konkursu prezentacje uczniów mogą zostać rozłożone na kolejne dni.
  • W III etapie (ogólnopolskim finale) mogą wziąć udział uczniowie, którzy z testu oraz pracy projektowej otrzymali wynik wyższy niż 70% wszystkich punktów do zdobycia.
  • Każdy uczeń zostanie powiadomiony o dokładnej godzinie swojej prezentacji w osobnej wiadomości.
  • Termin prezentacji: od marca 2025r. wg grafiku uzależnionego od ilości osób w finale.
  • Na wynik końcowy składa się suma punktów otrzymanych we wszystkich etapach konkursu.
  • Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w dniu 30.03.2025r. na stronie: http://zsip1katowice.edu.pl/szkola/z-zycia-szkoly/nauki-scisle/ogolnopolski-konkurs-miedzygwiezdny-pyl
  • Zwycięzcy otrzymają dyplomy oraz nagrody.
  • Organizator zastrzega sobie prawo do wcześniejszego podania wyników, w przypadku klas maturalnych.
  • Zwycięzcy otrzymają miejsca: I, II, III i tytuł LAUREATA konkursu. Zwycięzcą konkursu zostanie uczeń, który uzyska najwyższą ilość punktów możliwych do zdobycia z części2 i 3 konkursu.
  • Uczniowie uczestniczący w finale konkursu otrzymają dyplomy FINALISTY.

Kryteria oceny prac

  1. Prace Konkursowe w II etapie będą oceniane za:

Spełnienie warunków zgodnych z pkt 1 i 2 dot. wykonania prac konkursowych, m.in. format, technika-kolaż, zgodność z tematem itp.

  • Prace Konkursowe w III etapie będą oceniane za:
  • zgodność z tematem, 0-1 pkt
  • walory dydaktyczne pracy 0-5 pkt
  • oryginalność 0-2 pkt,
  • ogólny efekt wizualny, 0-2pkt
  • walory artystyczne. 0-5 pkt

Punkty: max. 15pkt.

  • Do oceny prac zostanie powołane jury, którego prace opisane są powyżej.
  • Ustalenia jury są ostateczne i nie ma od nich odwołania.

Nagrody

  1. Laureaci otrzymują dyplom laureata oraz nagrodę (wysłane pocztą).
  2. Organizator zastrzega możliwość dodatkowego wyróżnienia najciekawszych prac.
  3. Naruszenie przez uczestnika konkursu któregokolwiek z warunków konkursu, oznaczać będzie niezakwalifikowanie pracy do konkursu i utratę prawa do nagrody.
  4. Decyzja Jury o wyłonieniu laureatów Konkursu oraz przyznania im nagród jest ostateczna.

Postanowienia końcowe

  1. Niniejszy Regulamin jest jedynym dokumentem określającym zasady Konkursu.
  2. Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w konkursie.
  3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przez Uczestników postanowień niniejszego Regulaminu, w szczególności za opóźnienia w przesłaniu prac do siedziby Organizatora.
  4. Organizator zastrzega sobie możliwość zmian postanowień niniejszego Regulaminu, bez wpływu dla praw nabytych przez Uczestników do dnia zmiany. Nowy regulamin obowiązuje od momentu opublikowania na stronach: (strona)

Zgłoszenia do konkursu:

W załączniku nr 3 został załączony link do ankiety zgłoszeniowej i protokołu z części I oraz kod QR. – zostanie załączony od 15.11.24

Na przesłanie ankiety czekamy do 20.01.2025r.

Prace konkursowe wraz z wymaganymi zgodami, prosimy przesłać do dnia 30.01.2025r. (liczy się termin dotarcia pracy do siedziby Organizatora) na adres:

Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach

ul. Paderewskiego 46, 40-282 Katowice

z dopiskiem „Międzygwiezdny pył, konkurs wiedza-art 2025”

Osoba do kontaktu: Joanna Grecka-Otremba

Scroll to Top