W dniach 18-22 marca szkolna grupa projektowa Generacja V4 odwiedziła szkołę partnerską w Šternberku (Základní škola Svatoplukova). Była to rewizyta w ramach projektu pt. ,,Kolory Naszych Sąsiadów” finansowanego przez Fundusz Wyszehradzki w ramach projektów mikrograntowych.
18 marca 2024r.
Podróż pociągiem upłynęła nam szybko i przyjemnie. Pierwszy dzień w szkole, po przywitaniu przez ekipę nauczycielek i uczniów czeskich i zjedzeniu obiadu w szkolnej stołówce, upłynął nam na zabawach integracyjnych oraz robieniu przypinek autorskich polsko-czeskich par projektowych i z logo projektu. Wszystkie wieczory należały już do rodzin czeskich, które zawsze ciekawie organizowały czas swoim gościom.
19 marca
Drugi dzień zaczął się miłym powitaniem przez dyrektora szkoły czeskiej i zwiedzaniem budynków szkolnych. Wszędzie byliśmy ciepło witani przez uczniów, nauczycieli i obsługę szkoły. Tego dnia mieliśmy również zajęcia z ekspertem ds. fotografii, który uczył nas, jak robić dobre zdjęcia.
Po obiedzie udaliśmy się na zwiedzanie miasteczka Šternberk. Jest to trzynastotysięczna miejscowość położona wśród wzgórz, w której góruje piękny zamek i kościół. W zamku zwiedzaliśmy pięknie urządzone wnętrza, po czym odwiedziliśmy Muzeum Czasu i odbyliśmy przyjemny spacer po rynku Šternberka.
Zwiedzanie szkoły
Zwiedzanie Šternberka
21 marca
Trzeciego dnia pobytu zwiedzaliśmy oddalony o około 20 km Olomouc (Ołomuniec). Jest to piękne miasto z dwoma rynkami. Na tzw. Górnym Rynku góruje największa w Europie kolumna Trójcy Świętej z XVIII wieku wpisana na listę UNESCO, zegar astronomiczny z XV wieku i piękny ratusz. Ranek rozpoczęliśmy od zwiedzania muzeum nauki Pevnost Poznáni, gdzie spędziliśmy przyjemnie czas na interaktywnych zabawach naukowych, a popołudnie upłynęło nam wesoło na laserowym paintballu.
Na Rynku Górnym w Ołomuńcu
W muzeum nauki Pevnost Poznáni
Rozgrywka w Laser Arenie
22 marca
Ostatni dzień pobytu spędziliśmy w szkole, ale wcale nie było nudno. Rano mieliśmy lekcję języka czeskiego. Odkryliśmy, że niektóre słowa polskie i czeskie są tzw. fałszywymi przyjaciółmi, ale mamy też sporo podobieństw językowych. Na lekcji informatyki konstruowaliśmy małe pojazdy, a na lekcji wychowania fizycznego graliśmy w gry drużynowe. Było trochę ducha współzawodnictwa i dużo śmiechu. Potem pracowaliśmy nad projektem. Czwartkowy wieczór był ważnym pożegnaniem dla wszystkich uczestników projektu. Nasza czesko-polska przygoda dobiegła końca. W czasie wieczorku, w którym wzięła udział dyrekcja szkoły, nauczyciele i rodziny goszczące oraz oczywiście sami uczestnicy projektu, nastąpiły podziękowania dla wszystkich zaangażowanych stron projektu. Ważnym elementem tego wydarzenia była wystawa ze zdjęciami zrobionymi przez uczniów w czasie wizyt w Katowicach i Šternberku. Najciekawsze fotografie ukazały klimat i emocje naszych spotkań, zawiązanych przyjaźni i atmosfery miejsc, w których mieszkamy.
Lekcja czeskiego
Lekcja informatyki
Lekcja wychowania fizycznego
Nasz cel został osiągnięty – znaleźliśmy kolory swoich sąsiadów – i pozostaną one w naszych wspomnieniach na długi czas. Nasze działania zaowocowały nawiązaniem przyjaźni, odkryciem wielu podobieństw kulturowych, a różnice tylko dodają im smaku. Po projekcie jesteśmy bogatsi o doświadczenia przekraczające fizyczne granice Czech i Polski, które przełamały też nasze wewnętrzne granice i otworzyły nas jeszcze bardziej na naszych sąsiadów😊
Kolory Katowic
Co mi się podobało…