Regulamin Ogólnopolskiego Konkursu Przedmiotowego z Elementami Astronomii i Kosmologii „Międzygwiezdny pył”, wersja B

Wersja B konkursu wiedzy – Między wiedzą a artystyczną wizją

Termin konkursu:

Konkurs odbędzie się w trzech etapach:

EtapRodzaj działaniaTermin
1 etap szkolnySzkolne Komisje Konkursowe wybierają po 3 prace z każdej kategorii wiekowej i przesyłają je wraz z pakietem dokumentów na adres ZSiP 1 Katowice /decyduje data stempla/   Etap składa się z dwóch części:
I – poszukiwanie i porządkowanie informacji dotyczących tematu pracy
II – wykonanie pracy
przesłanie do Organizatora 31.12.2025 r. decyduje data stempla

Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach ul. Paderewskiego 46, 40-282 Katowice z dopiskiem „Międzygwiezdny pył, konkurs wiedza-art 2026”  
2 etapWeryfikacja prac pod względem formalnym, ocena prac
Wyniki po 2 etapie konkursu
do 15.01.2026 r.
3 etap
finał ogólnopolski
Rozmowy indywidualne on-line z uczestnikami
3 etapu konkursu.
Obrady komisji
od 03.03.2026 r.
Ogłoszenie wyników30.03.2026 r.

Zgłoszenia przyjmowane są do 31.12.2025r.

Adresaci konkursu:

Konkurs rozgrywany dla czterech kategorii wiekowych:

  • Klasy 1-3;
  • Klasy 4-6,
  • Klasy 7-8,
  • Uczniowie szkół średnich.

Cele konkursu:

  • popularyzowanie wiedzy przyrodniczej, w tym elementów astronomii i kosmologii;
  • rozwijanie zainteresowań otaczającym światem u uczniów;
  • doskonalenie umiejętności twórczego myślenia uczniów;
  • kształtowanie kompetencji kluczowych;
  • zainteresowanie rozwojem nowoczesnych technologii w sektorze kosmicznym i ich wpływ na nasze życie codzienne,
  • poszukiwanie, gromadzenie informacji dot. kosmosu i astronomii
  • propagowanie i rozwijanie aktywności artystycznej

Warunki konkursu:

  1. Uczestnictwo w konkursie jest całkowicie dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Prace pozostaną w siedzibie ZSiP1Katowice i zostaną wykorzystane do popularyzacji konkursu w latach kolejnych.
  3. Przesłanie zgłoszenia na konkurs oznacza jednocześnie akceptację postanowień regulaminu, zobowiązanie do przestrzegania jego zapisów. Z uwagi na ochronę danych osobowych prosimy o dostarczenie w formie pisemnej informacji o przekazaniu Organizatorowi praw do wytworzonych prac w celu ich publikacji na stronie ZSiP1Katowice i na Facebooku, oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych i ich upowszechnienie zgodnie z Ustawą z dnia 10.05.2018 r. (Dz. U. z dnia 24.05.2018 r. poz 1000).         
  4. Zgłoszenia w formie elektronicznej wraz z protokołem I etapu konkursu w placówce – załącznik nr 3.
  5. Druk oświadczenia oraz zgoda (w załącznik nr 4) należy przesłać razem z pracą konkursową, co stanowi warunek uczestnictwa w konkursie.
  6. Informacje o konkursie zostaną zamieszczone na stronach organizatorów oraz na Facebooku.
  7. Wszelkie pytania dotyczące konkursu prosimy przesyłać drogą elektroniczną na adres: miedzygwiezdnypyl@gmail.com
  8. Udział w Konkursie jest jednoznaczny z nieodpłatnym udzieleniem Organizatorowi zezwoleń na wykorzystanie pracy plastycznej, zgodnie z Regulaminem.
  9. Uczestnik Konkursu z chwilą przesłania pracy plastycznej zezwala ZSiP 1 Katowice na publiczne udostępnianie pracy dla wszystkich osób chcących się z nią zapoznać, w szczególności na potrzeby realizacji i promocji Konkursu, w tym na wszystkie czynności konieczne dla publicznego udostępnienia pracy plastycznej, w szczególności:         
    • wprowadzanie pracy artystycznej do komputera, sieci komputerowych, Internetu,
    • publiczną prezentację i wyświetlanie pracy plastycznej, w tym jej umieszczenie w sieci Internet;wielokrotne utrwalanie i zwielokrotnianie pracy każdą techniką, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
    • przesyłanie pracy artystycznej innym podmiotom współpracującym z Organizatorem.
  10. Uczestnik Konkursu zezwala także Organizatorowi nieodpłatnie na ekspozycję przesłanej pracy plastycznej podczas ewentualnej wystawy pokonkursowej oraz na opublikowanie przesłanej pracy plastycznej na stronach internetowych i w mediach społecznościowych Organizatora oraz prasie.
  11. Warunkiem udziału Uczestnika w Konkursie jest wyrażenie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego Uczestnika na udział w Konkursie oraz wyrażenie przez niego w imieniu Uczestnika zgody na wykorzystanie pracy plastycznej w sposób określony w Regulaminie. Zgody te są wyrażane poprzez wypełnienie oświadczeń, których wzór stanowi załącznik nr 4 Regulaminu
  12. Zgłoszenie pracy plastycznej do Konkursu jest związane z dobrowolnym przekazaniem danych osobowych Uczestnika i jego rodziców lub opiekunów prawnych zawartych w przesyłce, w której zostanie przesłana ta praca, oraz w oświadczeniach załączonych do tej przesyłki. Warunkiem udziału w Konkursie jest dobrowolne przekazanie danych osobowych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, oraz załączenie do wiadomości e-mail, o której mowa w ust. 9, wraz z przesłaną pracą plastyczną kopii pisemnego oświadczenia sporządzonego zgodnie z załącznikiem nr 4 do Regulaminu.
  13. Dane osobowe Uczestników oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych pozyskiwane są wyłącznie do celów przeprowadzenia Konkursu i ewentualnego wykorzystania prac plastycznych zgodnie z Regulaminem i nie będą wykorzystywane ani udostępniane w jakimkolwiek innym celu podmiotom trzecim. Klauzulę informacyjna dla osób przekazujących dane osobowe do przetwarzania przez Organizatora w ramach realizacji Konkursu stanowi załącznik nr ….. do Regulaminu.
  14. Prace anonimowe nie będą brały udziału w Konkursie

Praca konkursowa

  1. Tematy prac konkursowych w roku szkolnym 2025/2026
Klasy 1-3Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

lub

Makieta habitatu księżycowego

(makieta – materiały recyklingowe, tylko!!)
Klasy 4-6Życie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)

(makieta – materiały recyklingowe)
Klasy 7-8Skafander kosmiczny – miniaturowy statek kosmiczny

(konstrukcja z materiałów recyklingowych)
Szkoły średnieRoboty i łaziki – jak maszyny zastępują ludzi w kosmosie?
lub
Energia i napęd w kosmosie – wyzwania technologiczne i rozwiązania jutra.

(konstrukcja z materiałów recyklingowych)
  • Praca konkursowa to
    • praca artystyczna – przestrzenna, wykonana dowolną techniką, wykorzystując wyłącznie materiały recyklingowe.
    • samodzielnie wykonany projekt pod nadzorem nauczyciela, który nauczyciel zaświadcza pisemnie (załącznik nr … ), że praca została wykonana przez ucznia samodzielnie w szkole podczas pierwszego etapu konkursu.
    • Makieta wykonana z materiałów recyklingowych (przesłać zdjęcia oraz krótki filmik max. 5 minutowy pokazujący koncepcję, metodę wykonania, efekt końcowy ze wszystkimi szczegółami oraz opis wykonanej pracy wg wzoru przykładowego – załącznik… )
  • Praca konkursowa musi być pracą samodzielną, wcześniej nieopublikowaną.
  • WAŻNE! Prace zawierające gotowe elementy, niewykonane przez autora będą dyskwalifikowane, np. Klocki Lego i inne gotowe elementy. Prosimy o przestrzeganie praw autorskich.
  • Etap pierwszy konkursu wiedza-art trwa 4h.  W protokole zapisuje komisja szkolna konkursu godziny rozpoczęcia i zakończenia, skład, ilość osób itp.
    • Każdy z uczniów może przekazać tylko jedną pracę.
    • Z jednej szkoły podstawowej można przesłać po 3 prace w każdej z kategorii.
    • Z jednej szkoły średniej można przesłać po 3 prace konkursowe.
    • Szkoła organizuje etap pierwszy konkursu – eliminacje szkolne w celu wyłonienia najlepszych prac. Przesłanie protokołu z eliminacji szkolnych wg załącznika nr 3 – link do protokołu
  • Prace konkursowe wraz z wymaganymi zgodami przesyła nauczyciel – szkolny koordynator konkursu.
  • Prosimy o wykonanie pracy zgodnie z propozycją organizatora – tytuł oraz sposób wykonania. (załacznik nr ….)
    • Na odwrocie pracy konkursowej powinien znaleźć się: tytuł, imię i nazwisko, klasa, nazwa szkoły, imię i nazwisko szkolnego koordynatora konkursu.
      Dane te będą służyć do kontaktu organizatora z uczestnikiem konkursu. Prace niepodpisane, anonimowe nie będą zakwalifikowane do konkursu.
    • Dane osobowe uczestników pozyskane są wyłącznie do celów Konkursu i nie będą udostępniane podmiotom trzecim.
  • II etap konkursu – komisja ocenia nadesłane prace pod względem formalnym i merytorycznym. Zakwalifikowani autorzy prac z najwyższą ilością punktów, minimum 70% zostaną zaproszeni do 3 etapu konkursu.
  • Etap III konkursu – finał ogólnopolski – rozmowa indywidualna z uczestnikami dot. wykonania pracy oraz tematyki konkursu (wiedza dotycząca zagadnienia). W zależności od ilości uczniów biorących udział w 3 części konkursu prezentacje uczniów mogą zostać rozłożone na kolejne dni.
  • W III etapie (ogólnopolskim finale) mogą wziąć udział uczniowie, którzy z pracy projektowej otrzymali wynik wyższy niż 70% wszystkich punktów do zdobycia.
  • Zwycięzcy otrzymają dyplomy oraz nagrody.
  • Organizator zastrzega sobie prawo do wcześniejszego podania wyników, w przypadku klas maturalnych.
  • Zwycięzcy otrzymają miejsca: I, II, III i tytuł LAUREATA konkursu. Zwycięzcą konkursu zostanie uczeń, który uzyska najwyższą ilość punktów możliwych do zdobycia z części 2 i 3 konkursu.
  • Uczniowie uczestniczący w finale konkursu otrzymają dyplomy FINALISTY.

Kryteria oceny prac

  1. Prace Konkursowe w II etapie będą oceniane za:

    Spełnienie warunków zgodnych z pkt 1 i 2 dot. wykonania prac konkursowych, m.in. format, technika, zgodność z tematem itp.

    2. Prace Konkursowe w III etapie będą oceniane za:

    • zgodność z tematem, 0-3
    • walory dydaktyczne pracy 0-5 pkt (opis pracy, załącznik.. )
    • oryginalność 0-2 pkt,
    • ogólny efekt wizualny, 0-2pkt
    • walory artystyczne. 0-3 pkt (techniki)

    Punkty: max. 15pkt.

    • Do oceny prac zostanie powołane jury, którego prace opisane są powyżej.
    • Ustalenia jury są ostateczne i nie ma od nich odwołania.

    Nagrody

    1. Laureaci otrzymują dyplom laureata oraz nagrodę (wysłane pocztą).
    2. Organizator zastrzega możliwość dodatkowego wyróżnienia najciekawszych prac.
    3. Naruszenie przez uczestnika konkursu któregokolwiek z warunków konkursu, oznaczać będzie niezakwalifikowanie pracy do konkursu i utratę prawa do nagrody.
    4. Decyzja Jury o wyłonieniu laureatów Konkursu oraz przyznania im nagród jest ostateczna.

    Postanowienia końcowe

    1. Niniejszy Regulamin jest jedynym dokumentem określającym zasady Konkursu.
    2. Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w konkursie.
    3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przez Uczestników postanowień niniejszego Regulaminu, w szczególności za opóźnienia w przesłaniu prac do siedziby Organizatora.
    4. Organizator zastrzega sobie możliwość zmian postanowień niniejszego Regulaminu, bez wpływu dla praw nabytych przez Uczestników do dnia zmiany. Nowy regulamin obowiązuje od momentu opublikowania na stronie szkoły.

    Zgłoszenia do konkursu:

    załaczniki dostępne od 25.10.25

    Prace konkursowe wraz z wymaganymi zgodami, prosimy przesłać do dnia 31.12.2025 r. (liczy się termin dotarcia pracy do siedziby Organizatora) na adres:

    Zespół Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach

    ul. Paderewskiego 46, 40-282 Katowice z dopiskiem „Międzygwiezdny pył, konkurs wiedza-art 2026

    Przewijanie do góry