Wersja A konkursu wiedzy – TEORETYCZNA
Termin konkursu:
Konkurs odbędzie się w trzech etapach:
Etap | Rodzaj działania | Termin |
1 etap szkolny | Test wiedzy (forma on-line) | 14.01.2026r.(środa) g.12.00 –szkoły podstawowe 15.01.2026r.(czwartek) g.12.00 – szkoły średnie Wyniki testu: 30.01.2026r. |
2 etap | Przygotowanie posteru wraz z abstraktem (2 pliki) – wersja elektroniczna lub gra planszowa edukacyjna, gra fabularna- przesłać do siedziby ZSiP1Katowice | Prace przesyłamy do 7.03.2026r. Wyniki po 2 etapie w klasyfikacji łącznej: 30.03.2026r. |
3 etap finał ogólnopolski | Rozmowy indywidualne z uczestnikami finału / prezentacja prac / sesja pytań i odpowiedzi | Po 6 kwietnia 2026r. Po 2 etapie zostanie przedstawiony grafik sesji pytań i odpowiedzi. Etap przeprowadzony w formie on-line. Uczniowie zobowiązani są do posiadania kamery internetowej i załączenie jej podczas rozmów. W spotkaniu uczestniczy Zespół Konkursowy oraz uczeń. Uczniowie zobowiązani są do podpisania się imieniem i nazwiskiem. |
Ogłoszenie wyników | 15.05.2026r. |
Zgłoszenia przyjmowane są do 12.01.2026r.
Adresaci konkursu:
Konkurs rozgrywany dla dwóch kategorii:
- uczniowie szkół podstawowych 7-8;
- uczniowie szkół średnich.
Cele konkursu:
- popularyzowanie wiedzy przyrodniczej, w tym elementów astronomii i kosmologii;
- rozwijanie zainteresowań otaczającym światem u uczniów;
- doskonalenie umiejętności logicznego i twórczego myślenia uczniów;
- rozwijanie umiejętności autoprezentacji;
- kształtowanie kompetencji kluczowych;
- rozwijanie umiejętności samokształcenia się uczniów;
- zainteresowanie rozwojem nowoczesnych technologii w sektorze kosmicznym i ich wpływ na nasze życie codzienne,
- zainteresowanie najnowszymi odkryciami;
- kształtowanie u uczniów umiejętności dzielenia się wiedzą i swoją pasją z innymi;
- inspirowanie nauczycieli do stosowania nowoczesnych form i metod pracy z uczniami.
Warunki konkursu:
- Zadania konkursowe dla uczniów 7-8 szkół podstawowych obejmują zagadnienia:
- Promieniowanie kosmiczne (powstanie, skład, oddziaływanie)
- Fale elektromagnetyczne
- Cząstki elementarne
- Misja IGNIS
- Zwierzęta w kosmosie
- Sztuczny satelita
- Lot na Księżyc
- Loty wahadłowców
- ISS – budowa, przeznaczenie, w jaki sposób działa
- Mikrograwitacja, stan nieważkości
- Problem śmieci kosmicznych
Zadania konkursowe dla uczniów szkół średnich obejmują zagadnienia:
- Zagadnienia ze szkoły podstawowej
oraz
- Ekologia a technologia kosmiczna
- Promieniowanie w Układzie Słonecznym
- Teleskopy w służbie promieniowania
- „Od rakiety V2 do ISS – 80 lat lotów kosmicznych”
- „Polacy w kosmosie – historia i przyszłość”
- „Apollo 11 – 20 lipca 1969. Kiedy człowiek stanął na Księżycu”
- „Od Gagarina do SpaceX – jak zmieniły się misje załogowe?”
- „Kobiety w kosmosie – od Tiereszkowej do Artemis”
- „Prywatne firmy i nowy wyścig kosmiczny: SpaceX, Blue Origin, Virgin Galactic”
- „Stacje kosmiczne: od Salutów do Gateway”
- „Marzenia o Marsie – realna przyszłość czy science fiction?”
- Etap I – szkolny: test wiadomości z zakresu tematyki głównej konkursu (ok. 40 -45 minut) przeprowadzony zostanie on-line. Link do testu otrzymają szkolni koordynatorzy w dniu konkursu. Test zostanie przeprowadzony na platformie testowej. Uczniowie logując się wpisują pełne imię i nazwisko, podają klasę oraz szkołę.
Test zostanie przeprowadzony pod nadzorem nauczycieli w formie on-line w następujących terminach:
14.01.2026r. dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych o godzinie 12.00
15.01.2026r. dla uczniów szkół średnich o godzinie 12.00.
Każdy uczeń zainteresowany udziałem w konkursie ma prawo bezpłatnego udziału w nim, po wcześniejszym zgłoszeniu chęci udziału do szkolnego koordynatora konkursu. Nad przeprowadzeniem szkolnego etapu w danej placówce czuwa szkolny koordynator konkursu, który zobowiązany jest przesłać wcześniej dokumenty dot. zgłoszenia placówki i uczniów.
- W II etapie (ogólnopolskim) mogą wziąć udział uczniowie, którzy z testu otrzymali najwyższy wynik w szkole i był on wyższy niż 70% wszystkich punktów do zdobycia.
- Etap II konkursu – ogólnopolski:
Wykonanie pracy projektowej związanej z analizą literatury, badaniami, doświadczeniami i przygotowaniu:
- 1 posteru oraz 1 abstraktu na wybrany temat z poniżej zaproponowanych.
lub
- Wykonanie gry dydaktycznej, samodzielnie – gra planszowa, gra fabularna – RPG mająca walory dydaktyczne wybierając jeden z tematów poniższych.
Nad przygotowaniem pracy projektowej czuwa nauczyciel koordynator z danej szkoły.
Tematy prac projektowych dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych: Od V2 do Falcon 9 – 100 lat technologii rakietowej Pierwszy krok ludzkości – kulisy misji Apollo 11 Od Mir do ISS – historia stacji kosmicznych |
Tematy prac projektowych dla uczniów szkół średnich: Wyścig kosmiczny USA–ZSRR – jak technologia służyła polityce? Komputery w kosmosie – jak działał komputer Apollo Guidance i czym różnił się od dzisiejszego smartfonu? Systemy rakietowe: Saturn V vs. Space Launch System (SLS) |
Możliwe formy prac projektowych:
- Wykonanie posteru (naukowego plakatu) wraz z abstraktem.
- Gra dydaktyczna – planszowa, fabularna wraz z pełną instrukcją gry.
Każda praca projektowa musi zawierać literaturę, nawet gra.
Opisane projekty (imię i nazwisko ucznia, szkoła, temat projektu) prosimy o przesłanie w celu zapoznania się z ich zawartością do 30.03.2026r.na adres mailowy: miedzygwiezdnypyl@gmail.com lub przesłać na adres Organizatora w przypadku gry planszowej.
W temacie prosimy wpisać: sp, temat 1… lub szkoła średnia, temat 1…
- W III etapie (ogólnopolskim finale) mogą wziąć udział uczniowie, którzy z testu oraz pracy projektowej otrzymali wynik wyższy niż 70% wszystkich punktów do zdobycia.
- Etap III konkursu – finał ogólnopolski:
Indywidualna prezentacja przygotowanej pracy projektowej z wybranej tematyki – przygotowanie przez uczniów samodzielnego wystąpienia oraz seria pytań i odpowiedzi do pracy ucznia. W zależności od ilości uczniów biorących udział w 3 części konkursu prezentacje uczniów mogą zostać rozłożone na kolejne dni.
Każdy uczeń zostanie powiadomiony o dokładnej godzinie swojej prezentacji w osobnej wiadomości.
Termin prezentacji: od kwietnia 2026r. wg grafiku uzależnionego od ilości osób w finale.
- Na wynik końcowy składa się suma punktów otrzymanych we wszystkich etapach konkursu.
- Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w dniu 15.05.2026r. na stronie:
Zwycięzcy otrzymają dyplomy oraz nagrody.
Organizator zastrzega sobie prawo do wcześniejszego podania wyników, w przypadku klas maturalnych.
- Zwycięzcy otrzymają miejsca: I, II, III i tytuł LAUREATA konkursu. Zwycięzcą konkursu zostanie uczeń, który uzyska najwyższą ilość punktów możliwych do zdobycia ze wszystkich trzech części konkursu.
- Uczniowie uczestniczący w finale konkursu otrzymają dyplomy FINALISTY. Nie przewidziane są nagrody rzeczowe dla finalistów.
- Komisja może przyznać wyróżnienia i to nie tylko uczniom, biorącym udział w finale konkursu.
Proponowana literatura:
- podręczniki szkolne;
- dostępna literatura popularno-naukowa przedstawiająca podstawowe wiadomości z zakresu lotów kosmicznych, technologii kosmicznych, ekologii w przemyśle kosmicznym itp.
- strony internetowe,
- Astronarium – różne odcinki,
- Urania – czasopismo i inne.
- Astronomia – czasopismo
Postanowienia końcowe:
- Uczestnictwo w konkursie jest całkowicie dobrowolne i nieodpłatne.
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu, o czym niezwłocznie powiadomi uczestników.
- Przesłanie zgłoszenia na konkurs oznacza jednocześnie akceptację postanowień regulaminu, zobowiązanie do przestrzegania jego zapisów.
- Zgłoszenia uczestników i placówek mogą przesyłać placówki, które pracują z uczniami w wieku szkolnym, m.in. szkoły, placówki pracy pozaszkolnej, biblioteki itp.
- Druk oświadczenia oraz zgodę rodziców (Załącznik……) należy przesłać skanem na adres mailowy konkursu miedzygwiezdnypyl@gmail.com
- Informacje o Konkursie zostaną zamieszczone na stronie internetowej oraz funpage konkursu: Fb: @miedzygwiezdnypyl
http://zsip1katowice.edu.pl/szkola/z-zycia-szkoly/nauki-scisle/ogolnopolski-konkurs-miedzygwiezdny-pyl - Wszelkie pytania dotyczące konkursu prosimy przesyłać drogą elektroniczną na adres: miedzygwiezdnypyl@gmail.com
- Załączniki stanowiące integralną część Regulaminu (aktywne od 25.10.25):
Załącznik nr 1 – Formularz Zgłoszenia szkoły
Załącznik nr 2 – Formularz Zgłoszeniowy uczniów i opiekuna
Załącznik nr 3 – Oświadczenie rodziców/prawnych opiekunów. Klauzula informacyjna
– do wydrukowania, podpisania i zeskanowania