„Szkoła promująca zdrowie dostępne możliwości wykonywania operacji i operacji zmian zmian. Jest to miejsce, w którym młodzi ludzie pracują razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą korzystać z sukcesu. Wzmacnianie młodych ludzi, używane z ich wizji i idei, stosowane z wpływem na ich życie i warunki życia „. (WHO, 1997)
Nasza szkoła przystąpiła do programu Szkół Promujących Zdrowie w 2007r. Po rocznym okresie przygotowawczym otrzymaliśmy Certyfikat Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (Certyfikat nr 166 / 10-2008), który został przyznany na lata 2008-2011.
W kolejnych latach kontynuowaliśmy wdrażanie programów w ramach Szkół Promujących Zdrowie i czerwcu 2016 otrzymaliśmy prolongatę Certyfikatu Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie na kolejne 3 lata.
Starając się o przyznanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie przeprowadziliśmy autoewaluację, która jest jednym z warunków ubiegania się przez szkołę o Certyfikat. Poniżej prezentujemy jej wyniki.
Mamy zaszczyt poinformować, że na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu działającej przy Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie, Minister Edukacji Narodowej nadał naszej szkole Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
Koncepcja szkoły promującej zdrowie
Podstawa koncepcji SzPZ są założenia promocji zdrowia, zgodnie z zasadą:
– zdrowie jest tworzone przez ludzi w codziennym życiu, we wszystkich siedliskach, w których żyją, uczą się, pracują, wypoczywają, bawią się; jednym z siedlisk jest szkoła i jej społeczność – nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, uczniowie i ich rodzice;
– stosowane są dwa wzajemnie powiązane rodzaje działań: działania różnych ludzi, którzy starają się, aby ich styl życia był prozdrowotny, działanie społeczności, które są sprzyjające zdrowsze środowisko fizyczne i społeczne;
– warunek działania jest uczestnictwo, zaangażowanie jak rozszerzyć kontakty międzynarodowe; programy promocji zdrowia są wdrażane „z ludźmi”, a nie „dla ludzi”; w szkole podstawowej jest uczestnikiem szkolenia, innymi pracownikami, studentami (rzeczywistość, a nie pozorne) i współpracą z rodzicami studentów.
W sieci szkół dla zdrowia w Europie (SHE) przyjęto, że promocja zdrowia w szkole to wszelkie działania podejmowane w celu ochrony i zdrowia wszystkich społeczności szkolnych. Istotą SzPZ jest kompleksowe podejście do promocji zdrowia w szkole, które jest znacznie szersze niż realizacja programów edukacyjnych dotyczących różnych problemów zdrowotnych.
Całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole
Zdrowie uwzględnione w polityce i koncepcji szkoły – w zestawie określającym koncepcję pracy lub rozwój szkoły jednoznacznie zapisano, że działa ona na umacnianie zdrowia i dobrego samopoczucia uczniów
Środowisko społeczne szkoły sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – dobre relacje i współpraca między różnymi grupami społeczności szkolnych, szkołą i rodzicami, zarządzanie szkołą uwzględniającą jej pozytywny klimat.
Środowisko fizyczne szkoły sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – środowiskowe do obejmuje: teren szkoły i jej otoczenie, budynek, jego pomieszczenia i wyposażenie, mikroklimat, organizacja zajęć, posiłków, obiekty i sprzęt do rekreacji i aktywności fizycznej.
Rozwijanie umiejętności dbałości o zdrowie i kompetencje do działań trenerów i pracowników – realizacja programu dydaktycznego i wychowawczego szkół oraz innych działań z zakresu edukacji adresowanych do nauczycieli i pracowników, motywowanie ich do działań działań na zdrowie.
Tworzenie społeczności – z rodzinami uczniów oraz ważnymi osobami / grupami w najbliższej społeczności; współpraca i konsulting planowane działania, poszukiwanie sojuszników i wsparcie.
Współpraca z pracownikami medycznymi – pielęgniarka szkolna i innymi osobami / placówkami medycznymi sprawnymi opiekującymi się zdrowotnymi i uczącymi się (w tym nad uczniami i potrzebnymi edukacyjnymi i zdrowotnymi) i pracownikami (np. W ramach medycyny pracy).
Definicja
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która współpracujemy z rodzicami studentów i społecznością lokalną:
– systemowo i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
– obejmować rozwój zespołów zawodowych i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Przyjęcie do Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie
Nadanie Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie/Przedszkola Promującego Zdrowie
Po upływie okresu przygotowawczego oraz kandydackiego wojewódzki koordynator wraz z wojewódzkim zespołem koordynującym przyjmują szkołę/przedszkole/placówkę do Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Szkoła/przedszkole/placówka zastaje przyjęta do Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie oraz otrzymuje odpowiednio Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie lub Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie lub Certyfikat Placówki
Promującej Zdrowie. Przyjęcie do Sieci i wręczenie Certyfikatu odbywa się na pisemny wniosek dyrektora szkoły/przedszkola/placówki. Uroczystość wręczenia Certyfikatu odbywa się zawsze na terenie szkoły/przedszkola/placówki z udziałem
przedstawicieli społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz zaproszonych gości i ma uroczysty charakter.
Warunkiem przyjęcia do Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie jest:
- Złożenie następującej dokumentacji:– formalnego pisemnego wniosku dyrektora szkoły/przedszkola/placówki o przyznanie odpowiedniego Certyfikatu,- pisemnej deklaracji gotowości przystąpienia społeczności szkolnej/przedszkolnej do projektu Śląska Sieć Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie (vide Okres kandydacki),- podjętej uchwały rady pedagogicznej o przystąpieniu do projektu Śląska Sieć Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie (kopia z dziennika protokołów),- szkolnego/przedszkolnego programu promocji zdrowia szkoły/przedszkola/placówki (3. letniego),- harmonogramu działań (szczegółowego planu pracy) na dany rok szkolny, napisanego w oparciu o szkolny/przedszkolny program promocji zdrowia,- raportu z podjętych działań (lub inaczej sprawozdania z realizacji szczegółowego planu pracy) po roku realizacji zatwierdzonego programu. – pisemnej informacji o szkoleniach dla koordynatorów organizowanych przez Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach, w których brali udział przedstawiciele szkoły/przedszkola/placówki w ostatnim roku szkolnym.
- Hospitacja szkoły/przedszkola/placówki przez koordynatora wojewódzkiego lub zespół koordynujący.
Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie lub Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie lub Certyfikat Placówki Promującej Zdrowie Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie jest przyznawany przez Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach – Placówkę Samorządu Województwa Śląskiego, koordynatora projektu Śląska Sieć Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Certyfikat jest przyznawany po okresie 3 miesięcy od daty złożenia wymaganej dokumentacji. Certyfikat nadawany jest na okres trzech lat.
W okresie tych 3 lat szkoła/przedszkole/placówka kontynuuje realizację szkolnego/przedszkolnego programu promocji zdrowia (realizuje 2. i 3. rok programu i 1 rok nowego trzyletniego programu), a po zakończeniu każdego roku realizacji przesyła koordynatorowi wojewódzkiemu raport z realizacji programu.
– Certyfikat Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie lub
– Prolongatę Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie upoważnia przedszkola do ubiegania się o:
– Prolongatę Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie Śląskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Ustanowienie Krajowego Certyfikatu ma na celu:
- Uznanie i docenienie długofalowych, systemowych działań szkół i przedszkoli, zgodnych z przyjętą w Polsce koncepcją i standardami SzPZ i PPZ.
- Wspomaganie rozwoju w Polsce programu SzPZ i programu PPZ, jako ważnego elementu polityki państwa i działań oddolnych dla poprawy jakości edukacji, stanu zdrowia ludności oraz budowania demokratycznego społeczeństwa.
- Upowszechnianie doświadczeń, osiągnięć SzPZ i PPZ oraz przykładów dobrej praktyki na terenie całego kraju oraz inicjowanie współpracy między szkołami i przedszkolami w zakresie promocji zdrowia.
Okres ważności Krajowego Certyfikatu
Krajowy Certyfikat przyznawany jest przedszkolu lub szkole na okres 5 lat. Po upływie tego okresu przedszkole lub szkoła może ubiegać się ponownie o jego nadanie po spełnieniu warunków podanych niżej w punktach 2-5.
Warunki ubiegania się o nadanie Krajowego Certyfikatu
O przyznanie Krajowego Certyfikatu może ubiegać się przedszkole lub szkoła, po spełnieniu następujących warunków:
1. Jest członkiem wojewódzkiej sieci PPZi SzPZ i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej od 3 lat.
2. Dokona autoewaluacji swoich działań w zakresie wszystkich standardów PPZ lub SzPZ, oceny efektów działań w zakresie dobrego samopoczucia w przedszkolu/szkole oraz podejmowanych przez członków ich społeczności działań dla wzmacniania zdrowia, z wykorzystaniem metod i narzędzi dostępnych na stronie internetowej ORE.
3. Dokona publicznej prezentacji wyników autoewaluacji, przedstawi sukcesy oraz wskaże problemy wymagające rozwiązania (formę i zakres tej prezentacji ustala przedszkole/ szkoła). Powinny w niej uczestniczyć osoby ze społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz osoby spoza przedszkola/szkoły: koordynator wojewódzkiej sieci lub inny przedstawiciel wojewódzkiego zespołu wspierającego, rodzice, przedstawiciele społeczności lokalnej, władze oświatowe, przedstawiciele innych placówek.
4. Na stronie internetowej przedszkola/szkoły prowadzi zakładkę Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie zawierającą aktualne i wyczerpujące informacje na ten temat.
5. Założy w terminie podanym w harmonogramie dokumentację, wskazaną we wniosku do koordynatora wojewódzkiej sieci PPZ i SzPZ i uzyska jego rekomendację a w przypadku, gdy w województwie są sieci rejonowe – uzyska także rekomendację jej koordynatora.
Zasady nadawania Krajowego Certyfikatu
- Krajowy Certyfikat szkoły lub przedszkolu Minister Edukacji Narodowej na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu (zwaną dalej Kapitułą) działającą przy Ośrodkach Rozwoju Edukacji (ORE) w Warszawie.
- Stosowane zasady Kapituły określa jej regulamin organizacyjny.
Informacje o szkołach i przedszkolach, które otrzymały Krajowy Certyfikat zamieszczone są na stronie ORE.
∗Opracowano na podstawie informacji znajdujących się na stronie Regionalnego Ośrodka Metodyczno- Edukacyjnego Metis w Katowicach : https://www.metis.pl/content/view/86/42/
oraz Pracy zbiorowej pod redakcją Barbary Woynarowskiej SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE- Poradnik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2016.