BRITEC proponuje połączenie szkół ze światem nauki poprzez pilotażowe przeprowadzenie kilku projektów w zakresie nauki obywatelskiej w wybranych szkołach, w roku szkolnym 2019/2020.
Projekt BRITEC stworzy również społeczność nauczycieli i naukowców, która wspólnie ustali warunki współpracy międzynarodowej, w dziedzinie edukacji szkolnej i badań.
Uczniowie będą mogli zaangażować się w dwa tematy. Jeden z nich poświęcony będzie Promieniowaniu UV i witaminie D3. Dzięki niemu uczniowie dowiedzą się, czy możliwe jest uzyskanie odpowiedniej dawki witaminy D3 z promieniowania UV w czasie spędzanym na świeżym powietrzu, na przykład podczas wycieczki klasowej. W ramach tego działania uczniowie będą mierzyć promieniowanie UV i obliczać dawki witaminy D3, korzystając z wcześniej dostarczonych formuł. Uczniowie będą mogli również obliczyć ryzyko oparzeń słonecznych i „bezpiecznego” czasu opalania. Badania będą polegać na pomiarach UV i obserwacji obszaru skóry wystawionej na działanie promieni słonecznych (w zależności od odzieży).
Drugi temat będzie dotyczył Obserwacji zmian sezonowych roślinności nadbrzeżnej i warunków mikroklimatycznych rzeki. Do udziału w tej inicjatywie zapraszamy szczególnie szkoły, które zlokalizowane są nad rzeką, bądź takie, które będą mogły się nad nią wybrać.
Celem inicjatywy jest poznanie wpływu pór roku na roślinność nadbrzeżną i mikroklimat rzeki oraz monitorowanie zmian. Projekt pokaże, w jaki sposób powszechnie używane urządzenia elektroniczne mogą dostarczyć cennych informacji na temat środowiska. W ramach projektu, uczniowie będą zaangażowani w monitorowanie roślinności brzegowej rzek i warunków meteorologicznych w różnych określonych lokalizacjach. Pomiary dostarczą danych do dalszej analizy naukowej dot. sezonowych zmian roślinności i warunków mikroklimatycznych dla różnych typów rzek. Uczniowie będą robić zdjęcia i wykonywać proste pomiary meteorologiczne. Częstotliwość obserwacji będzie zależeć od warunków hydrologicznych konkretnego miejsca (minimum raz na miesiąc, jednak nie rzadziej niż raz na sezon).
Poprzez udział w projekcie BRITEC szkoły i nauczyciele biorący udział w realizacji wybranej inicjatywy nauki obywatelskiej skorzystają z projektu w następujący sposób:
- Szkoły zostaną objęte mentoringiem naukowców z Instytutu Geofizyki PAN.
- Nauczyciele i uczniowie będą uczestniczyć w spotkaniach z naukowcami (w szkole lub online).
- Informacja o szkołach (i nauczycielach) biorących udział w projekcie BRITEC pojawi się na stronie internetowej projektu.
- Nauczyciele będą mieli możliwość ścisłej współpracy z partnerami projektu BRITEC w wielu innych działaniach, w tym w BRITEC Massive Open Online Course (doradztwo dla polskich nauczycieli), lub jako współautorzy publikacji, artykułów na stronie internetowej, itp.
- Szkoły i nauczyciele otrzymają certyfikat uczestnictwa po zakończeniu projektu.
- Kilku najbardziej aktywnych nauczycieli zostanie zaproszonych na międzynarodową konferencję podsumowującą projekt (wiosną 2021 r., w Belgii lub Hiszpanii). Organizatorzy konferencji sfinansują podróż lub zapewnią mini-grant na pokrycie wydatków (przelot i zakwaterowanie).
Czekamy na chętnych uczniów!
Projekt koordynują Panie:
Małgorzata Popławska - Obserwacja zmian sezonowych roślinności nadbrzeżnej i warunków mikroklimatycznych rzeki
Joanna Grecka-Otremba - Promieniowanie UV i witamina D3
Źródło informacji o projekcie strona https://britec.igf.edu.pl/